El naixement del ferrocarril va revolucionar el transport de la
correspondència. El primer tren de viatgers de la història, que va unir les
ciutats de Liverpool i Manchester en 1830, ja portava incorporat al comboi un
cotxe correu de la Royal Mail. Des d'aquest moment, tots els països
desenvolupats del món van començar utilitzar el tren per transportar el correu.
![]() |
Targetes circulades amb data 6-11-1947 |
En el primer terç del segle XX la correspondència entre les capitals de
província i les ciutats importants del país es transporta per ferrocarril.
Així, els trens-correu, coneguts com ambulants en la terminologia postal, eren
l'eix central del servei.
Aquest mitjà de transport reduïa els temps de lliurament
del correu, permetia el trasllat de grans carregaments de correspondència, a
més de poder-se classificar els enviaments a el mateix vagó-oficina durant el
trajecte, realitzant els intercanvis pertinents en cada parada de la línia
fèrria, aprofitant la mateixa per dipositar les cartes a la bústia.
A Espanya la primera expedició ambulant per ferrocarril va començar a
funcionar entre Madrid i Albacete el 17 de setembre de 1895. La primera sèrie
d'estafetes ambulants va ser de dos vehicles, construïts a Bèlgica, de dos
eixos i caixa de fusta de 7 metres de longitud, pintats en color cirera i amb
rodes de radis.
![]() |
Centenari del ferrocarril de Suïssa 1847-1947 |
Fins 1890, es van construir en factories alemanyes i espanyoles cinc sèries
més sota la denominació DGDC, amb un total de 58 vehicles que anaven
incorporant les novetats tecnològiques que sorgien. Tots ells portaven a
l'exterior sengles estreps per traslladar-se entre cotxes, ja que els testers
eren tancats, i portaven en el sostre una campana de 25 kg de pes per
assenyalar el final de les operacions de càrrega i descàrrega i boques de
bústia en ambdós laterals. La càrrega es distribuïa al centre del cotxe deixant
dos extrems habilitats amb casellers i taules de treball, un per als ajudants
que manipulaven la correspondència ordinària i un altre per a l'administrador
que s'encarregava dels certificats i valors.
Els primers cotxes metàl·lics es van construir durant la II República,
concretament la sèrie JC, que van començar a circular en 1935. El 1952 tots els
cotxes que encara estaven en servei es van rematricular amb les sigles DGDC
seguides de numeracions correlatives, exceptuant els furgons TyC. En aquesta
dècada es va arribar a un acord entre RENFE i Correus perquè els cotxes i
furgons postals fossin similars als cotxes de viatgers utilitzats per la
companyia ferroviària. Es van construir llavors les sèries 1500 i 2000, d'15 i
20 metres de longitud respectivament.
A partir d'aquest moment, les noves sèries que van aparèixer van mantenir
característiques similars a aquests últims, com la sèrie 3000, construïda entre
1964 i 1985, amb més de 26 metres de longitud o la sèrie 3200 amb vint metres
de longitud.
En aquesta època es van multiplicar les expedicions ambulants per
ferrocarril, ja fos en cotxes correu de l'Estat, de RENFE o en Òmnibus, UT o en
Automotors, arribant l'any 1957-246 expedicions diàries. El 1964 van començar a
circular els trens postals, formats exclusivament per cotxes oficina i furgons
de Correus, unint fins a la dècada de 1990 la capital de l'Estat amb Barcelona,
Hendaia, Bilbao, la Corunya, València, Alacant, Gijón i Cadis.
En
finalitzar la Guerra Civil, tots els vehicles postals van ser pintats en verd
amb el sostre gris, posteriorment amb una franja groga en els laterals i a
partir de 1977, de color groc amb dues franges vermelles a la part inferior
dels laterals de la caixa i sengles cornamuses coronades, igualment en vermell.
Aquest mateix any les sigles DGDC van ser substituïdes per DGCT (Direcció
General de Correus i Telecomunicacions).
![]() |
Carta certificada de l'últim ambulant Madrid-Barcelona, 11 de maig de 1996 al seu pas per Lleida |
En l'última dècada del segle XX, el desenvolupament i abaratiment del
transport aeri, unit a la major versatilitat del transport per carretera, va
impulsar als operadors postals dels països del nostre àmbit a substituir el
transport ferroviari per altres mitjans. El 30 de juny de 1993 a les 22:30
hores, va partir de l'Estació de Chamartín, el tren exprés Madrid - Màlaga,
arrossegant l'última oficina ambulant (DGCT-3039) que correria el territori
espanyol. Amb aquest viatge es tancava un segle i mig d'un servei que havia
constituït la columna vertebral del transport postal al nostre país.
Per més informació : AZAFT (Amigos del Ferrocarril de Zaragoza)
Antoni Boneu Puig
Unitat de Distribució
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada