![]() |
Fulleta Bloc, commemorant el 500 Aniversari de la creació del Retaule d'Isenheim |
L’ordre de Sant Antoni té comobjectiu tractar als pacients que patien del Foc de Sant Antoni, (nom aplicat a la Pesta Negra del 1348)flagell de l’Edat Mitjana.
El retaule consta de 9 panells pintats que giren al voltant d’un fondo central que envolten les escultures. Té dos conjunts d’ales, mostrant tres configuracions diferents. Els panells es poden obrir per il·lustrar els diferents períodes en el culte litúrgic d’acord amb les festes corresponents.
És una obra de grans dimensions (3,30 m. d’alçada per 5,90 m. d’amplada) que acull una iconografia densa que representa la vida de Crist i de Sant Antoni l’Ermità.
Grünewald barreja el realisme i la fantasia mòrbida, el manierisme, el teatre i la naturalitat, fen una obra monumental, única i sense precedents.
L’escena central mostra la Crucifixió de Crist. Davant d’un fosc i amenaçador fons, es retallen les diferents figures: al centre, el Crucificat, en una fusta que a dures penes resisteix el seu pes, amb el cap ajupit coronat per espines, que tramet mitjançant les mans, el dolor i la tensió que també observem al rostre, els peus trencats o la pell nafrada. A la dreta, la figura de Sant Joan Baptista, representant amb la seva presència la salvació humana; al seu costat, el xai de Crist, representant el sacrifici de Jesús per la humanitat. A l’esquerra trobem les figures de la Verge Maria, vestida de
blanc simbolitzant la puresa, consolada pel jove evangelista Joan; agenollada veiem a Maria Magdalena, recognoscible pel pot de ungüents amb què ungí els peus de Crist.
Al panell de l’esquerra es representa a Sant Sebastià, un dels sants protectors contra la pesta; apareix sobre una base estelada i darrera podem observar una columna, on va ser lligat i assagetat, sobrevivint al martiri després de ser guarit per Santa Irene. La figura, de clara inspiració italiana, es cobreix amb un mantell vermell, on es pot apreciar al fons una tela en la que observem dos àngels portant una corona.
En el panell de la dreta es troba Sant Antoni, el sant patró de l’ordre que regia el Hospici d’Isenheim. També hi apareix sobre una basa estelada, vestint una túnica blava i un mantell vermell, on s’aprecia sobre ell, un dimoni que trenca una finestra i transmet la pesta gràcies al seu alè verinós.
La predel·la del retaule, figura el Sant Enterrament,un cop el cos del Salvador ha estat baixat de la creu per ser dipositat en el sepulcre. L’enorme figura de Crist està sent sostinguda per Sant Joan Evangelista, mentre les santes dones ploren i imploren a Déu en un segon pla, on s’aprecia, als peus del Salvador, la corona d’espines. Un fons de paisatge tanca la composició.
Va estar conservada al convent de los Antoninos d’Isenheim fins la Revolució i per evitar la seva destrucció, es va transportar a Colmar el 1792. Al 1852, fou traslladat a l’església del antic convent dominic d’Unterlinden, essent la joia del museu, on encara segueix fascinant als visitants.
La primera obertura del políptic, representa la vida de la Verge Maria, amb escenes de l’Anunciació, el Concert dels Àngels i una Verge amb el Nen al centre. Al panell de la dreta una elegant Resurrecció.Aquest conjunt, visible a la Pasqua, el Nadal i les festes principals de la Verge, simbolitza l'esperança i l'alegria. Llum i color puntuant aquesta immensa composició en moviment ascendent i descendent.
La segona obertura descobreix l'altar original amb les escultures de Crist i els apòstols de Nicolas d'Haguenau, flanquejat per dos magistrals panells de Grünewald: a l'esquerra La visita de sant Antoni a sant Pau, ia la dreta, una terrible escena de les temptacions de Sant Antoni, poblada de figures infames, gesticulant.
Antoni Boneu i Puig
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada