CENTRALPOSTHUSET STOCKÖLM)
El modernisme va ser un moviment cultural produït a Occident a finals del segle XIX i al començament del segle XX. El modernisme es coneix a d’altres països com “Art Nouveau”, va tenir incidència sobretot a l’arquitectura i les arts decoratives. Si bé existeix certa relació que els fa reconeixedors com a part del mateix corrent, en cada país el seu desenvolupament es va expressar amb característiques diferents.
Les característiques que permeten reconèixer l’Art Nouveau decoratiu pròpiament dit són:
La inspiració en la natura i l’ús profund d’elements d’origen natural, amb preferències en els vegetal i les formes arrodonides, de tipus orgànic entrellaçant-se amb el motiu central.
L’ús de la línia corbada i asimètrica, tant en les plantes i alçades dels edificis com en la decoració.![]() |
Gravat de Slania, Central Correus Estocolm 1996 |
La llibertat en els motius de tipus exòtic, seguint aquests de pura fantasia o amb inspiració en diferents cultures llunyanes o antigues (Japó, antic Egipte, la cultura grecoromana...).
Per ressaltar la construcció, Boberg va escollir fer una obra limitada amb un sistema de gran volum (alliberar, deixar sortir l’aire). A la torre principal hi va afegir volum d’alliberament, asseguda damunt el sostre de la porta d’entrada de l’edifici, fa que tingui força protagonisme a la façana. Dos torres més petites sobresurten a les cantonades revestides amb obra caravista (maó color vermell). Per donar molta més autoritat a l’obra, Boberg va vestir el terra amb el mateix color vermell, coincidint amb el color de les totxanes que cobreixen les parets pel damunt els finestrals, accentuant encara més el volum de la massa i el pes. El sostre inclinat de l’edifici és cobert de pissarra.
Boberg encara a favor d’una classe d’orientalisme en combinació d’un sentit apropiat a l’època, en què les decoracions i els estils exòtics eren mancats de reconeixement a Suècia. La part superior octogonal de la torre, és una cúpula plana flanquejada de pinacles, que han estat descrits com a “Indi-Persa”. També és molt característic de Boberg l’ús de l’ornamentació. És generosament aplicada als voltants de l’arc de l’entrada principal, feta de pedra arenisca també de color vermell. Al llarg de les voltes del vestíbul principal, els motius –escuts d’armes i palomes missatgeres– es deriven les actituds de l’edifici –rametes de pi i alguns animal petits– en aquell moment era considerat típic suec, és a dir, un amor per la natura. ![]() |
Detall, Porta principal (Coloms mitssatgers) |
L’exuberant utilització d’ornamentació de caràcter naturalista, va recollir infinitat de crítiques per no complir amb la monumentalitat de l’ús massa exagerat de l’argila (els maons) en lloc de la pedra tallada. Mentrestant Boberg, com a resultat directe del treball d’aquesta Oficina de Correus, va ser nomenat d’immediat per fer el projecte de la nova oficina de “la Posten de Malmö”. La crítica va continuar creixent amb molta força i uns anys més tard, Boberg renuncià a la seva carrera d’arquitecte. I com bé diu la dita “Ningú és profeta a la seva terra”.
Antoni Boneu Puig
Unitat de distribució
Núm IV - Juliol 2011
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada